بین مطالب وب سایت جستجو کنید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
میم. گیم
11:27
سه شنبه 25 تير 1398

کنترلر یا همان دسته بازی های گیمینگ وسیله‌ای است که هر گیمری با آن سروکار دارد. اما نکات جالبی درباره دسته‌ های بازی هست که حتی گیمرهای حرفه ای هم درباره‌اش نشنیده‌اند.

 

از همان روزهای اول پیدایش بازی‌های ویدیویی، دسته کنسول‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزا و نمادهای این هنر-سرگرمی شناخته می‌شدند. به تدریج و با پیشرفته‌تر شدن کنسول‌ها، دسته‌های بازی هم بهتر و حرفه‌ای‌تر شدند تا به شکل استانداردی که امروزه می‌شناسیم رسیدند. حالا دسته‌های بازی به سیستم شوک مجهز شده‌اند، بی‌سیم هستند و طراحی کاملا ارگونومیک دارند تا پس از ساعت‌ها استفاده هم باعث خستگی دست‌ها نشوند. در این مقاله قصد داریم به 10 مورد جالب در رابطه با دسته بازی اشاره کنیم. این موارد بخشی از تاریخچه تکامل کنترلرهای بازی هستند و دانستن آنها برای گیمرها جالب خواهد بود. با ما همراه باشید.

  • رنگ‌ متفاوت دسته سوپر نینتندو در امریکای شمالی
  • بزرگتر بودن دسته پلی استیشن در امریکا
  • استفاده از دو دسته N64 در بازی 007 Golden Eye
  • شکل دکمه‌های اصلی پلی استیشن بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟
  • استفاده از دسته ایکس باکس برای کنترل ربات‌های نظامی
  • دسته مخصوص افراد ناتوان جسمی که توسط نینتندو ساخته شد
  • پهپادهای امریکایی هم با دسته ایکس باکس کنترل می‌شوند
  • دسته دوال شاک پلی استیشن برنده جایزه امی شد!
  • دسته بی‌سیم گیم کیوب اجازه عرضه در امریکا نداشت
  • پلی استیشن هم یک دستکش کنترل داشت

رنگ‌ متفاوت دسته سوپر نینتندو در امریکای شمالی

اولین نکته جالبی که درباره دسته‌های بازی به آن اشاره می‌کنیم مربوط به کنسول سوپر نینتندو یا همان SNES است. رنگ دکمه‌های اصلی این دسته (A – B – X – Y) در امریکای شمالی با سایر نقاط دنیا تفاوت داشت. این دکمه‌ها در امریکا و کانادا به رنگ بنفش و یاسی بودند، در حالی که در سایر کشورها از چهار رنگ قرمز، زرد، آبی و سبز برای این دکمه‌ها استفاده شده بود. البته شکل و اندازه دسته در تمام کشورها یکسان بود و وقتی آن را در دست می‌گرفتید هیچ‌گونه تفاوتی را احساس نمی‌کردید. یکی از نکات خوب در طراحی این دسته آن بود که وقتی آن را باز می‌کردید (برای تعمیر یا تمیز کردن) برای جایگذاری دوباره دکمه‌ها با مشکلی مواجه نمی‌شدید، چون داخل دسته، رنگ دکمه‌ها ذکر شده بود و علاوه بر این، شیارهایی در محل قرارگیری هر دکمه وجود داشت که باعث می‌شد فقط همان دکمه در آنجا جاگذاری شود. البته این موارد الان کمی پیش‌ پا افتاده به نظر می‌رسند، اما در زمان عرضه کنسول سوپر نینتندو، یک نوآوری بزرگ در طراحی دسته کنسول به شمار می‌رفتند.

دسته بازی

بزرگتر بودن دسته پلی استیشن در امریکا

دسته‌های کنسول پلی استیشن در امریکای شمالی حدود 10 درصد بزرگتر از نمونه‌های ژاپنی خود بودند. دلیل این موضوع خیلی جالب است؛ سازندگان پلی‌استیشن اعتقاد داشتند که دست افراد در امریکای شمالی کمی بزرگتر از دست مردم سایر کشورها مثل ژاپن است! البته این دلیل به‌هیچ وجه منطقی و قانع‌کننده نیست. به هر حال اندازه دست افراد در سنین مختلف با هم متفاوت است. از سوی دیگر، معمولا دخترها دستان کوچک‌تری نسبت به پسرها دارند. شاید در گذشته، کمپانی‌های سازنده کنسول، گیمرهای دختر را نادیده می‌گرفتند. اگر اینطور باشد نمی‌دانیم که برای استفاده از رنگ‌های بنفش و یاسی در دسته کنسول SNES چه توجیهی می‌توانیم بیاوریم!

 

 

استفاده از دو دسته N64 در بازی 007 Golden Eye

در بازی 007 Golden Eye کنسول نینتندو 64 یک حالت ویژه وجود داشت که در آن می‌شد از دو دسته به‌صورت همزمان استفاده کرد. این قابلیت برای استفاده از دو آنالوگ طراحی شده بود. احتمالا می‌دانید که دسته کنسول N64 فقط یک آنالوگ داشت و به همین جهت در برخی بازی‌ها به بازیکن‌ها اجازه داده می‌شد تا با زدن یک دکمه، از چهار دکمه سمت راست به عنوان جهت استفاده کنند و به این ترتیب، حالتی شبیه به استفاده از دو آنالوگ شبیه‌سازی می‌شد. اما در 007 Golden Eye با اتصال دسته دوم واقعا می‌شد از دو آنالوگ استفاده کرد. در این حالت دکمه‌های پایین دسته برای هدف‌گیری و شلیک بودند، اما برای تعویض خشاب و عوض کردن اسلحه باید از دکمه‌های A و B استفاده می‌شد. این روند به قدری گیج‌کننده بود که باعث شد برخی بازیکن‌ها هرگز از آن سر درنیاورند و حتی بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کردند که این حالت برای بازی دونفره طراحی شده بود. احتمالا افرادی که کنسول نینتندو 64 داشتند بیشتر از دیگران قدر دسته‌های دو آنالوگه امروزی را می‌دانند.

 

 

شکل دکمه‌های اصلی پلی استیشن بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟

تیو گوتو کسی است که طراحی سه کنسول اول پلی‌استیشن را بر عهده داشت. او در مصاحبه‌ای با مجله معروف فامیتسو، درباره معنی شکل‌های مثلث، دایره، ضربدر و مربع که روی دسته پلی‌استیشن هستند توضیح داد. او گفت که در زمان طراحی این دسته، سایر کمپانی‌های سازنده کنسول بازی، معمولا از حروف الفبا و رنگ‌ها برای دکمه‌ها استفاده می‌کردند. کمپانی سونی به دنبال یک چیز متفاوت بود که به‌راحتی در ذهن گیمرها بماند. به همین خاطر آن‌ها به سراغ ایده استفاده از علائم رفتند و برای هر کدام یک رنگ هم انتخاب کردند. مثلا مثلث نماد نقطه دید یا پرسپکتیو است. بر اساس اعلام گوتو، این شکل یادآور مسیر حرکت و همچنین بالاترین نقطه بدن، یعنی سر انسان است و به همین خاطر با رنگ سبز نشان داده می‌شود. مربع شبیه یک تکه کاغذ یا همان منو است و با رنگ صورتی شناخته می‌شود. دایره و ضربدر هم در واقع نمادهای بله و خیر هستند و به ترتیب با رنگ‌های قرمز و آبی نشان داده شده‌اند. جالب است بدانید که در ژاپن، افراد از دایره برای بله استفاده می‌کنند و از ضربدر برای خیر (تقریبا در همه جا نماد X به معنی بستن یا لغو کردن است.) اما در کشورهای غربی، این موضوع کاملا برعکس جا افتاده است. این قضیه دلیل پیچیده‌ای ندارد؛ معمولا دکمه پایینی روی دسته به عنوان دکمه اصلی شناخته می‌شود و به همین دلیل گیمرهای غربی ترجیح می‌دهند از ضربدر برای بله یا همان تایید استفاده کنند.

  پلی استیشن

 استفاده از دسته ایکس باکس برای کنترل ربات‌های نظامی

جالب است بدانید که ارتش ایالات متحده از دسته کنسول ایکس‌باکس 360 برای کنترل ربات‌های نظامی استفاده می‌کرد. این ربات‌ها وظایف مختلفی مثل جاسوسی، تصویربرداری و خنثی کردن بمب‌ها را انجام می‌دادند و به تمام مکان‌هایی که سربازان قادر به رفتن نبودند یا احتمال آسیب دیدن آنها بالا بود، سرک می‌کشیدند. دسته ایکس‌باکس به خاطر طراحی ارگونومیکش، به‌راحتی و در شرایط مختلف قابل استفاده بود و به دلیل داشتن دکمه‌های متعدد، کار را برای انجام وظایف مختلف ساده می‌کرد. از همه اینها گذشته، کسی می‌گفت که اسلحه‌ها (حتی پیشرفته‌ترین‌شان را) طوری می‌سازند که هر فردی با هر سطحی از اطلاعات نظامی بتواند به‌راحتی از آنها استفاده کند. خب دسته ایکس‌باکس هم تقریبا برای تمام افراد شناخته شده‌ است؛ به همین دلیل انتخاب هوشمندانه‌ای برای کنترل ربات‌های نظامی به حساب می‌آید!

دسته بازی

دسته مخصوص افراد ناتوان جسمی که توسط نینتندو ساخته شد

در سال 1980، کمپانی نینتندو یک دسته مخصوص افراد ناتوان جسمی ساخت که کارکرد جالبی داشت. این دسته به‌جای آنکه مثل دسته‌های معمولی دارای دکمه‌های پرتعداد باشد، یک جوی‌استیک بلند داشت که هم با دست و هم با چانه یا دهان قابل استفاده کردن بود. علاوه بر این، یک لوله برای این دسته طراحی شده بود که بازیکن‌ها می‌توانستند با مکیدن یا فوت کردن هوا داخل آن، استفاده از دو دکمه A و B را شبیه‌سازی کنند. البته ظاهر این دستگاه شباهت چندانی به یک وسیله بازی نداشت. در واقع در نگاه اول بیشتر شبیه دستگاه‌های مخصوص دندان پزشکی بود، اما در راه رسیدن به هدفش کاملا موفق عمل کرد. بسیاری از افراد ناتوان جسمی با کمک همین دسته توانستند لذت بازی کردن را تجربه کنند که این موضوع هم به پروسه توان‌بخشی آنان کمک می‌کرد و هم روحیه آنها را بالا می‌برد.

 دسته بازی

4. پهپادهای امریکایی هم با دسته ایکس باکس کنترل می‌شوند

در بالا به این مورد که ارتش امریکا برای هدایت ربات‌هایش از دسته‌ ایکس‌باکس استفاده می‌کند اشاره کردیم. اما جالب‌تر آن است که امریکایی‌ها حتی برای کنترل هواپیماهای جاسوسی کوچک یا همان پهپادهای خودشان هم از همین دسته‌های کمک می‌گیرند. مدت زیادی از انهدام پهپاد امریکایی در آب‌هی خلیج فارس و به دست نیروهای سپاه نمی‌گذرد. در گزارشی آمده بود که این پهپاد به‌وسیله سه خلبان آموزش دیده از روی زمین کنترل می‌شد. تصور کنید سه نفر گیمر حرفه‌ای روی مبل لم داده‌اند و دارند به‌صورت Co-Op یک بازی شبیه‌ساز هواپیما را انجام می‌دهند. احتمالا ارتش امریکا بخشی از بودجه‌اش را برای استخدام گیمرهای حرفه‌ای صرف می‌کند! فقط باید به آنها یادآوری کند که Game Over شدن در این بازی هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد. حالا از شوخی که بگذریم، بد نیست سایر کمپانی‌ها هم برای راحت‌تر و کاربرپسندتر شدن استفاده از محصولات‌شان، آنها را به‌طور سازگار با دسته‌های بازی ارائه کنند. تقریبا همه بلدند از این دسته‌ها استفاده کنند و این ویژگی می‌تواند مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

 ایکس باکس

دسته دوال شاک پلی استیشن برنده جایزه امی شد!

این یکی واقعا خیلی عجیب و جالب است؛ دسته دوال شاک کنسول پلی استیشن برنده جایزه امی شده است. البته نه برای بهترین بازیگر نقش اول مرد یا بهترین برنامه تلویزیونی؛ بلکه به‌خاطر پیشرفت تکنولوژی و تاثیرگذاری دسته‌های بازی! احتمالا در آن سال، هیئت داوران جشنواره امی، بیش از حد پلی استیشن بازی کرده بودند و زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند و به همین خاطر یک بخش را به جشنواره اضافه کردند، چون نه قبل و نه بعد از آن، هرگز چنین جایزه‌ای در امی داده نشد. البته دسته‌های دوال شاک را می‌توان انقلابی در شیوه کنترل بازی‌ها نامید و ما هم خوشحالیم که این جایزه به دسته‌های پلی استیشن تعلق گرفته است، اما این باعث نمی‌شود که عجیب بودنش را نادیده بگیریم.

 

دسته بی‌سیم گیم کیوب اجازه عرضه در امریکا نداشت

کمپانی نینتندو یک دسته بی‌سیم برای کنسول گیم کیوب که یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های این کمپانی به شمار می‌رود عرضه کرد. این دسته از سال 2008 تا سال 2010 اجازه عرضه در ایالت متحده نداشت؛ دلیلش هم این بود که یک کمپانی امریکایی از نینتندو شکایت کرد و با برنده شدن در دادگاه، حق عرضه این دسته‌ها را از کمپانی ژاپنی گرفت. اما نینتندو هم بیکار ننشست و در سال 2010 مجددا پرونده را به دادگاه برد و این بار توانست پیروز شود و دسته‌های بی‌سیم گیم کیوب را در امریکا عرضه کند. این ماجرا بیش از همه به نفع گیمرهای امریکایی تمام شد، چون این دسته‌ها واقعا باکیفیت بودند و به‌جای بلوتوث یا مادون قرمز، از اموج رادیویی برای اتصال بدون سیم استفاده می‌کردند.

 

 پلی استیشن هم یک دستکش کنترل داشت

 در سال 1989 کمپانی نینتندو یک دسته با ظاهر دستکش عرضه کرد که Power Glove نامیده می‌شد. این دسته که با کنسول NES کار می‌کرد، جزو اولین وسایل بازی بود که با مفهوم واقعیت مجازی ارتباط نزدیکی داشت و به همین خاطر خیلی مورد توجه قرار گرفت، اما دو بازی منتشر شده برای آن، از نظر تجاری ضعیف عمل کردند و در نهایت این دسته پس از یک سال از بازار جمع شد. حالا نکته جالب این است که کمپانی سونی هم تصمیم گرفت تا برای کنسول پلی استیشن یکی از همین دسته‌ها بسازد. ظاهر این دسته‌ها جذاب‌تر از Power Glove بودند اما روش استفاده از آنها مسخره به‌نظر می‌رسید. در ضمن در آن دوران هنوز بازی‌های واقعیت مجازی وجود نداشتند و عملا این دسته‌ها برای انجام بازی‌های معمولی زیاد مناسب نبودند.

دسته بازی

منبع: youtube

تعداد بازدید از این مطلب: 461
بازدید : 461


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به بهترین بازیهای اندروید، آیفون،بازیهای کامپیوتری و پلی استیشن مي باشد | طراحی قالب : تم ديزاينر